Review: Fotoboek Saal Digital 2020

Inleiding:

Als er iemand gek is op het maken en bekijken van fotoboeken dan ben ik dat wel. Inmiddels heb ik al heel wat albums mogen ontwerpen met verschillende fotoprogramma’s. Het was dan ook heel erg leuk om een fotoalbum van Saal Digital uit te kunnen proberen.

Software & ontwerp:

Na het meeste werk, zoals het uitzoeken van foto’s en het bewerken ervan, was het tijd om te beginnen. Het programma was makkelijk te installeren. Bij het configureren van het fotoboek koos ik voor de grootst mogelijke vierkante afmetingen: 28 x 28 cm. Helaas is dit niet dezelfde afmeting als onze andere fotoboeken die ik tot nu toe bij een andere aanbieder heb gemaakt. Verder kon ik kiezen tussen een fotokaft of een andere kaft zoals leer of linnen. Voor een vakantiealbum kies ik toch altijd voor een mooie eyecatcher op de kaft. Het was prettig dat je voor de fotokaft kon kiezen tussen glanzend en mat. Aangezien ik een echte liefhebber ben van matte oppervlaktes ben ik uiteraard gegaan voor mat. Ik was heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Spelenderwijze leerde ik snel de fijne kneepjes van het programma kennen en had ik voor mijn doen binnen een recordtijd een fotoalbum gemaakt. Het is een boek geworden van 90 pagina’s, welke ik handmatig heb gemaakt. Je kan er ook voor kiezen om het automatisch door het programma te laten maken. Hierdoor ben je waarschijnlijk veel sneller klaar maar mist daardoor toch wel je eigen touch.

TIP: Kies voor een vierkant fotoboek omdat je dan veel plaats creëert voor horizontale en verticale foto’s.

Tijdens het maken ben ik wel tegen een probleempje aangelopen wat mij best wel veel tijd heeft gekost. Het programma gaf namelijk ineens aan dat veel foto’s van “slechte” kwaliteit zijn. Ik heb dit moeten oplossen door deze foto’s opnieuw te bewerken en opnieuw op te slaan op mijn laptop. Hierna heb ik ze weer opnieuw ingeladen in het programma en toen werd het probleem niet meer weergegeven en kon ik verder met het afmaken van mijn fotoalbum.

Bestellen:

Na een aantal dubbele checks wilde ik het fotoboek gaan bestellen. Helaas liep ik in dit proces tegen een paar dingen aan waardoor ik niet direct de bestelling kon plaatsen. Mijn BTW nummer werd niet herkend en niet goedgekeurd, en de voucher waarmee ik het fotoboek kon bestellen werkte ook niet mee. Ik heb toen een e-mail gestuurd naar de klantenservice met mijn opmerkingen en met de vraag hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Twee dagen later kreeg ik pas een reactie terug, maar hierdoor kon ik daarna wel gelijk verder met het afronden van mijn bestelling. Het BTW nummer kon ik gewoon weglaten en de voucher deed zijn werk nu wel.

Saal Digital is een Duits bedrijf. Je kan kiezen tussen het betalen met Paypal of met creditcard, maar niet met iDEAL. Mijn bestelling heb ik uiteindelijk op donderdag 17 december geplaatst en op woensdag 24 december lag deze al klaar! Wat een super snelle levering ondanks de feestdagen en COVID-19. Mijn complimenten!

Het boek:

Het boek is opgestuurd in een stevige kartonnen doos. Het boek zelf is extra veilig ingepakt in een beschermhoes. De cover is mooi mat en de kleuren springen er echt uit. Het boek oogt professioneel en voelt stevig aan. Door de platliggende pagina’s blijven de foto’s voor 100% zichtbaar. Hoewel ik voor matte pagina’s heb gekozen vindt ik het persoonlijk toch nog een beetje te glanzend. Dit merk je direct bij het bekijken van het album. De pagina’s reflecteren bij elk stukje licht. Hier en daar heb ik wel het gevoel dat er een paar foto’s soms wat donker uitvallen, aangezien ik zelf een best donkere manier van fotograferen heb vind ik dit zelf niet heel storend.

Conclusie:

Ik ben heel erg blij met het resultaat. Het boek ziet er professioneel uit, bladert lekker door en ligt fijn in de hand. Wellicht dat ik de rest van mijn eigen albums hier ook ga laten maken maar dat ligt er een beetje aan of ze zo nu en dan leuke aanbiedingen hebben.

Dit fotoboek met fotocover is 28 x 28 cm groot en bevat 90 pagina’s, dat zijn 45 spreads. Voor een album zoals deze betaal je ongeveer €120.

Wil je graag zelf een gaaf album maken van Saal Digital? Dat kan hier.